Als je naar een boom kijkt, dan zie je de vorm van een boom. Maar ga je die vorm tekenen, dan wordt het meestal een kleuter-boompje. Een stronk met een paar takken of een stronk met een bol erop.Wat is de vorm van een boom eigenlijk? Massa? Volume? De vorm van een boom is een opeenvolging van gebeurtenissen. Het is een en al expansie. Alles aan een boom wijst de ruimte in. Samen vormen de takken een grote bol. Vertakking na vertakking zorgen zij voor een grote explosie van vorm, volume, ruimte. Een bol vol lucht, licht, wind, zon.....geef het maar een naam. Zo teken je een boom.
Deze tekening van Anja Visser laat zien hoe mooi het is als je de ruimte tekent die een boom eigenlijk is..
Hoe je de vertakkingen van uit de stam tekent
Hoe je de schaduwen aangeeft?
Dat leer je op De tekenacademie.
www.detekenacademie.nl
woensdag 30 januari 2013
zaterdag 26 januari 2013
Tekenles 3D tekenen
Perspectief tekenen is net iets anders dan 3D tekenen. Bij 3D ligt het accent meer op het kunnen draaien en kantelen van een vorm. Meer op het tekenen van diepte dan alleen op het perspectief.
Om een 3D design te maken moet je wel heel precies kunnen werken. Omdat zo'n design in een 3D programma omgezet zou moeten kunnen worden. Bijvoorbeeld bij concept art.
Maar allereerst moet je leren een ruimte of een vorm te begrijpen. Dan kun je er van alles mee doen. Zoas een environment maken. Vandaag in de les een aanzet om iedereen 3D te laten tekenen. Een klassiek stilleven. Stoeltje met wat spullen voor een raam in een klein kamertje. De 3D opdracht: Het hele kamertje kantelen en draaien. Saïna heeft het stilleven "alle hoeken van haar papier laten zien".
www.detekenacademie.nl
Om een 3D design te maken moet je wel heel precies kunnen werken. Omdat zo'n design in een 3D programma omgezet zou moeten kunnen worden. Bijvoorbeeld bij concept art.
Maar allereerst moet je leren een ruimte of een vorm te begrijpen. Dan kun je er van alles mee doen. Zoas een environment maken. Vandaag in de les een aanzet om iedereen 3D te laten tekenen. Een klassiek stilleven. Stoeltje met wat spullen voor een raam in een klein kamertje. De 3D opdracht: Het hele kamertje kantelen en draaien. Saïna heeft het stilleven "alle hoeken van haar papier laten zien".
www.detekenacademie.nl
vrijdag 25 januari 2013
Tekenles zet je op scherp
Het logo van De tekenacademie |
Soms zet ik mijn leerlingen op scherp met een moeilijke opdracht. Soms is het een hele strijd om te tekenen wat je voor ogen hebt. Maar gelukkig wordt er erg veel gelachen in de les. En na een jaar samen zwoegen en plezier hebben, heb ik met al mijn leerlingen een goede band gekregen. Met bijna de helft van de leerlingen van 2011 heb ik nog contact. Vaak houden zij mij op de hoogte van hun werk. Maar er zijn ook vriendschappen uit voortgekomen.
Het logo voor De tekenacademie is het symbool van twee vechtende zeeslangen gescheiden door een vlijmscherpe tekenpen! Ik heb het logo zelf ontworpen en getekend in Photoshop. Vanaf september kun je op de tekenacademie de beginselen van digitaal tekenen en schilderen onder de knie krijgen. Je leert hoe je een eigen design, schilderij of tekening in Photoshop maakt.
www.detekenacademie.nl
zondag 20 januari 2013
Een tekenles
De hand draait niet vanuit de hand maar vanuit de arm. Afb: "Anatomie voor kunstenaars" van Rijkse en de Heij . |
Handen moet je ook uit je hoofd proberen te tekenen. Wat niet wil zeggen dat jouw uit het hoofd getekende hand hoeft te slagen. Maar door handen het uit je hoofd te tekenen, leer je weke informatie je nodig hebt van de realiteit.
Verder moet je de werking van de hand bestuderen. Leg de nadruk op "werking" en op "samenhang". Anatomie vertelt je iets hierover. Wat gebeurt er als de hand open en dicht draait? Waar komt die draaiing vandaan? Wat doet de onderarm met de hand? Hoe werken de gewrichten en hoe zorgen de banden, pezen en spieren voor de samenhang?
Daarnaast is het van belang dat je het perspectief van het blok en de cilinder beheerst. Het blok is de vereenvoudigde vorm van de handpalm en de cilinders van de vingerkootjes. In de hand zitten altijd verkortingen en perspectief.
En daarbij zorg je dat je de richtingen van de duim en de vingers koppelt naar de rest van het lichaam. Anders blijft het een "los handje". Trek bijvoorbeeld eens een lijn van de duim naar de elleboog.
Op mijn lessen aan De tekenacademie komt het tekenen van handen uitgebreid aan de orde.
www.detekenacademie.nl
vrijdag 18 januari 2013
Een tekenles
Teken een krukje op een kleedje met wat spulletjes erop en een simpele achtergrond. Maak drie simpele tekeningetjes zoals in afbeelding 1:
- Teken de vorm en de verhoudingen
- Teken de negatieve vormen
- Maak een foto van je onderwerp. Voorzie de hem van een raster en gebruik dat om de tekening over te brengen op je papier.
Hoe heb je gewerkt tijdens deze tekeningen? Heb je veel gekeken? Heb je gemeten? Deze klassieke manier van natekenen is voornamelijk gebaseerd op observatie. Het accent ligt op exacte weergave van het beeld dat je voor je hebt, op verhoudingen, maat en afstand. Je probeert alles te vertalen naar hoogte en breedte. Je tekent 2D.
Heb je je wel eens afgevraagd hoe dat krukje, dat raam en het kleedje er uit zien als je het hele kamertje op zijn kant zet of achterstevoren. Probeer dat eens te vertellen in een 3D tekening, zoals in afbeelding 2. Beschouw je tekenpapier eens als een ruimte. Zet je voorbeeld maar aan de kant!
Waar de klassieke tekenleraar zegt "observeer, kijk en meet", zegt de tekenleraar van de 21ste eeuw "gebruik je ruimtelijk inzicht en je fantasie". Beide methodes versterken elkaar. Bij de klassieke leer je kiezen uit een enorme rijkdom aan informatie. Bij 3D tekenen leer je hoe je een eigen wereld kunt creëren op papier.
Om een design te ontwikkelen gebruik je beide vormen van tekenen. Denk aan game design, game art, concept art, industrieel design.
Deze tekenles heb ik gebaseerd op een tutorial van Feng Zhu: Episode 19 Portfolio peparation part 1 and 2.
woensdag 16 januari 2013
Tekenles: Digitaal en op papier.
Als je graag tekent raad ik je aan om ook digitaal te tekenen. Je kunt met Photoshop van af CS3 zonder problemen oefenen met digitaal tekenen, schilderen en speedpaint. Voor 60 euro koop je al een Bamboo tablet. Omdat je een in digitale tekening makkelijk een aantal stappen terug kan doen, kun je veel experimenteren.
Elke lijn die je zet, zie je terug in je "history". Die history-stappen kun je weer wissen. Je werkt ook met lagen/layers. Belangrijk is, dat je in het begin zo min mogelijk layers gebruikt. Dus niet, zoals je zou denken, zo veel mogelijk. Dat maakt de zaak nodeloos ingewikkeld. Een layer open je alleen als wissen in "history" niet voldoende zou zijn.
Je kunt het beste beginnen met schilderen en tekenen in zwart/wit. Je kunt bijvoorbeeld een potlood schets scannen en die als eerste laag te gebruiken voor je digitale tekening. Als je gewend bent om naar voorbeelden te werken, dan raad ik je aan een voorbeeld na te tekenen. Probeer eerst te schetsen. Dus liever rommelig beginnen dan te netjes. In dit digital design van Joachim Brugman zie je hoe je eerst moet zoeken in een schets voordat je je tekening gaat uitwerken.
In september kun je op de de teken opleiding aan De tekenacademie een module digitaal tekenen volgen. Daar leer je werken met Photoshop. Meer informatie over de lessen vind je op:
www.detekenacademie.nl
Tutorials van Feng Zhu zijn aanraders op dit gebied:
www.fengzhudesign.com
Elke lijn die je zet, zie je terug in je "history". Die history-stappen kun je weer wissen. Je werkt ook met lagen/layers. Belangrijk is, dat je in het begin zo min mogelijk layers gebruikt. Dus niet, zoals je zou denken, zo veel mogelijk. Dat maakt de zaak nodeloos ingewikkeld. Een layer open je alleen als wissen in "history" niet voldoende zou zijn.
Je kunt het beste beginnen met schilderen en tekenen in zwart/wit. Je kunt bijvoorbeeld een potlood schets scannen en die als eerste laag te gebruiken voor je digitale tekening. Als je gewend bent om naar voorbeelden te werken, dan raad ik je aan een voorbeeld na te tekenen. Probeer eerst te schetsen. Dus liever rommelig beginnen dan te netjes. In dit digital design van Joachim Brugman zie je hoe je eerst moet zoeken in een schets voordat je je tekening gaat uitwerken.
In september kun je op de de teken opleiding aan De tekenacademie een module digitaal tekenen volgen. Daar leer je werken met Photoshop. Meer informatie over de lessen vind je op:
www.detekenacademie.nl
Tutorials van Feng Zhu zijn aanraders op dit gebied:
www.fengzhudesign.com
dinsdag 15 januari 2013
Tekenles
Tekenles Tekening Joachim Brugman |
Tekenles aan De tekenacademie:
Op de tekenles aan de tekenacademie leer je hoe je de problemen in je tekening aanpakt. Deze vaardigheden kun je gebruiken in de volgende disciplines:
· Concept art, game art, game design
· Design in Photoshop, CAD, 3DS MAX, Zbrush and Maya
· Illustratie-,animatie-, strip- en karikatuurtekenen
· Storyboard tekenen
· Sci-fi, fantasy
· Grafisch design, industrieel product ontwerp en architectuur tekenen
· Schilderkunst, beelhouwkunst en grafische kunst
· Klassieke model-, portret-, stilleven- en landschapskunst
· Rechtbank- en signalement-tekenen
· Botanisch- en wetenschappelijk design
De vaardigheden
Constructie
- Het ruimtelijk tekenen van elke vorm (abstract, fantasie, figuratief)
- De vier basisvormen: bol, cilinder, “spookvorm” en kubus.
- Het construeren van vorm met basisvormen
- Het perspectief in een tekening begrijpen/toepassen
- Het gebruik van de ooghoogte en horizon
- Verhoudingen tekenen
- Informatie verwerken in een schets
- Een ontwerpschets maken
- Figuurtekenen in basisvormen
- Handen tekenen, kop/portret tekenen
- Waar nodig anatomie/werking van spieren en skelet
- Het plaatsen van vormen en figuren in een ruimte/landschap
- Hoe de cameralens de vorm en het perspectief vertekent
Lichtwaarde
- De illusie opbouwen vanuit de grondtoon van het vlak
- Het gebruik van licht, schaduw, reflectie en slagschaduw
- Arceren, richtingen op de vorm en toonovergangen
- De werking van het licht op het oppervlak van de vorm
- De toon- en de kleurintentie die daardoor ontstaat
- Warm licht, koel licht
- Het gebruik van je camera voor een optimale belichting
Compositie
- De keuze van je vlak en de presentatie van je onderwerp
- Het tweedimensionaal componeren van je vlak
- Het inzicht in het systeem van je vlak
- Geometrie: Plaatsing, maat en de gulden snede
- 3D beeldopbouw: dynamisch perspectief
- Analyse van composities in beeldende kunst en design
Kleur
- Het spectrum volgens wetenschappelijke indeling
- Het evenwicht van de 5 natuurlijke basispigmenten
Digitaal tekenen (als module)
- De beginselen van tekenen met Photoshop
- Opbouw in layers
- Werken met en zelf instellen van shortcuts op je toetsenbord
- Keuzes maken in het gebruik van de symbolen van Photoshop
- Methodes van Feng Zhu
Een toekomst in de Kunst of in Design?
Je kunt binnen het bestaande lesprogramma van 35 tekenlessen kiezen voor een informatieve introductieles: “ondernemerschap in de beroepspraktijk”. Als ervaren ondernemer kan Ariane Berends-Brouwer je een beknopt inzicht geven in de voordelen en valkuilen van het ondernemerschap als kunstenaar of designer.
Getuigschrift voor je cv
Na deze opleiding krijg je een getuigschrift van het aantal lessen dat je bent geweest en een overzicht van de vaardigheden waar je kennis van hebt genomen.
Beheersing van de vaardigheden en diploma
In overleg met Ariane is er de mogelijkheid tot het behalen van een diploma De kosten hiervoor zijn 150 euro. Dit kan alleen als je de basis voldoende beheerst. Ariane bepaalt naar aanleiding van je inzet, je vorderingen en je vaardigheden of je er klaar voor bent. Het diploma bevat cijfers voor alle vaardigheden.
www.detekenacademie.nl
maandag 14 januari 2013
Anatomie tekenen
Tip: Rechts onder in de kantlijn van mijn blog vind je een lijst van mijn favoriete boeken over tekenen van onder andere anatomie. Dit zijn ook op forums gewaardeerde boeken. Sommigen kun je tweedehands goedkoop aanschaffen, sommigen vind je alleen op Amazon. Die moeten uit de US komen, of uit Duitsland.
Deze tekening die Saïna Seedorf in de tekenles maakte, is een anatomie tekening. Je ziet de spieren van de arm. Om goed te kunnen tekenen, moet je ingewikkelde vormen zoals spieren, kunnen terugbrengen tot basisvormen. De bol, de cirkel en de cilinder zijn bekend. Voor het tekenen van organische vormen zoals spieren heb je een speciale basisvorm nodig. Welke dat is, leer je op De tekenacademie.
Zorg dat je een goed voorbeeld hebt als je een anatomie studie gaat maken. Belangrijk is dat je niet alleen de spieren ziet maar ook de vlakken. Deze tekening is is naar voorbeeld uit het meest volledige anatomie boek dat ik ken: Die Gestalt des Menschen van Gottfried Bammes. Ook kun je kijken naar de video's van Stan Prokopenko.
Tip: Probeer te snappen hoe de botten en gewrichten werken voordat je de spieren tekent.
Al deze dingen leer je op De tekenacademie
www.detekenacademie.nl
Deze tekening die Saïna Seedorf in de tekenles maakte, is een anatomie tekening. Je ziet de spieren van de arm. Om goed te kunnen tekenen, moet je ingewikkelde vormen zoals spieren, kunnen terugbrengen tot basisvormen. De bol, de cirkel en de cilinder zijn bekend. Voor het tekenen van organische vormen zoals spieren heb je een speciale basisvorm nodig. Welke dat is, leer je op De tekenacademie.
Zorg dat je een goed voorbeeld hebt als je een anatomie studie gaat maken. Belangrijk is dat je niet alleen de spieren ziet maar ook de vlakken. Deze tekening is is naar voorbeeld uit het meest volledige anatomie boek dat ik ken: Die Gestalt des Menschen van Gottfried Bammes. Ook kun je kijken naar de video's van Stan Prokopenko.
Tip: Probeer te snappen hoe de botten en gewrichten werken voordat je de spieren tekent.
Al deze dingen leer je op De tekenacademie
www.detekenacademie.nl
Labels:
anatomie tekenen,
arm tekenen,
beste anatomie boek,
gottfried bammes,
ingewikkelde vormen tekenen,
naar voorbeeld tekenen,
spieren tekenen,
tekenles,
verhoudingen tekenen,
vlakken tekenen
Locatie: Netherlands
1391 Abcoude, Nederland
Abonneren op:
Posts (Atom)