vrijdag 18 januari 2013

Een tekenles

Teken een krukje op een kleedje met wat spulletjes erop en een simpele achtergrond. Maak drie simpele tekeningetjes zoals in afbeelding 1:
game art opleiding, game art, game art school,
  1. Teken de vorm en de verhoudingen
  2. Teken de negatieve vormen
  3. Maak een foto van je onderwerp. Voorzie de hem van een raster en gebruik dat om de tekening over te brengen op je papier.
Hoe heb je gewerkt tijdens deze tekeningen? Heb je veel gekeken? Heb je gemeten? Deze klassieke manier van natekenen is voornamelijk gebaseerd op observatie. Het accent ligt op exacte weergave van het beeld dat je voor je hebt, op verhoudingen, maat en afstand. Je probeert alles te vertalen naar hoogte en breedte. Je tekent 2D.


Heb je je wel eens afgevraagd hoe dat krukje, dat raam en het kleedje er uit zien als je het hele kamertje op zijn kant zet of achterstevoren. Probeer dat eens te vertellen in een 3D tekening, zoals in afbeelding 2. Beschouw je tekenpapier eens als een ruimte. Zet je voorbeeld maar aan de kant!  
game art opleiding, game art, game art school,

Waar de klassieke tekenleraar zegt "observeer, kijk en meet", zegt de tekenleraar van de 21ste eeuw "gebruik je ruimtelijk inzicht en je fantasie". Beide methodes versterken elkaar. Bij de klassieke leer je kiezen uit een enorme rijkdom aan informatie. Bij 3D tekenen leer je hoe je een eigen wereld kunt creëren op papier. 

Om een design te ontwikkelen gebruik je beide vormen van tekenen. Denk aan game design, game art, concept art, industrieel design.

Deze tekenles heb ik gebaseerd op een tutorial van Feng Zhu: Episode 19 Portfolio peparation part 1 and 2.