donderdag 25 september 2014

Tekenmaterialen

Welk tekenmateriaal mag je niet missen? Aanraders en gebruik.

Amsterdam, Conté, Cretacolor, gebruik tekenmaterialen, gum, hoe gebruik ik tekenmaterialen?, potlood, Rotterdam, Siberisch krijt, tekenles, tekenlessen, tekenmateriaal, tekenmaterialen, Utrecht,

  1. 2H potlood
  2. 2B potlood
  3. Gumpotlood
  4. Gum
  5. Ballpoint
  6. Contépotlood 3B
  7. Cretacolor soft potlood
  8. Siberisch krijt 3B
  9. Krijt houder
  10. Geen puntenslijper? Foei!

Tips:
  1. Een goed gumpotlood is van hout zodat je er een scherpe punt aan kunt slijpen. Daarmee kun je hoge lichten uitgummen. Maar pas op, je papier lijdt wel onder een gumpotlood. Dus als je er veel mee gumt dan zit je er zo doorheen!
  2. De ballpoint is fijn om eindeloze vorm spelletjes mee te doen op de rand van een tijdschrift bijvoorbeeld. 
  3. Je 2H en 3B potlood gebruik je respectievelijk om van je schets een tekening te maken
  4. Het Cretacolor potlood is nog wat zwarter en handig voor een subtiele uitwerking op papier
  5. Gebruik een gewoon gummetje. Een kneedgum maakt je papier vettig en geeft soms vlekken
  6. Siberisch krijt is fijn om grote tekeningen mee uit te werken. Met behulp van de houder en door de punt te slijpen, kun je grote lijnen accentueren.
  7. Conté a Paris potloden zijn de zwartste potloden die er zijn. Dus prachtig voor een contrastrijke tekening. Een potlood voor krachtige kernschaduwen en diepe slagschaduwen.
  8. Houd je potlood scherp. Zonder geslepen punt trek je de lijn minimaal een halve millimeter naast je doel. Dus zorg altijd dat je een puntenslijper bij de hand hebt.
Teken ook met houtskool op "courant druk" papier. Dan leer je groot werken en goed schetsen. Wel een ezel gebruiken. Maar niet die domme hé?

Veel tekenplezier! Wil je meer weten over het directe gebruik van je materialen? Kom dan tekenles volgen aan De tekenacademie in de regio Amsterdam/Utrecht of Rotterdam.

3 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tips! Heb er een paar nieuwe dingen van geleerd, ik wist bijvoorbeeld niet dat zoiets als een gumpotlood bestaat en dat kneedgum je papier vettig maakt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Janine, dank je voor je reactie. Mocht je nog vragen dan kun je die altijd stellen. Ik heb het nu een beetje druk, maar als ik kan, zal ik je vraag zo goed mogelijk beantwoorden. Ook suggesties voor een onderwerp op mijn blog zijn welkom. Laatst vroeg iemand me of ik iets wilde schrijven over het tekenen van bossen in de verte. Daar heb ik toen een stuk over geschreven.

      Verwijderen
  2. Nog een tip voor het tekenen: Teken zo veel mogelijk op getint papier. Zo kan je met de hoge lichten en schaduwen makkelijk vorm sugereren.

    BeantwoordenVerwijderen

Geef zelf een tip of reageer: