Joachim Brugman, drijvende kracht achter het game art aspect van De tekenacademie, is bezig met het ontwikkelen van een game. De concepten voor de characters zijn nog in de maak. Nu experimenteren we vooral met het riggen en animeren van figuren in het algemeen.
Ik volg dit alles op de voet zodat ik de tekenlessen steeds beter kan laten aansluiten bij de eisen voor animatie en game art.
Photoshop, Maya en Z-Brush
Voor deze game maakt Joachim concept art in Photoshop en Z-Brush. De modellen worden in Maya gebruiksklaar gemaakt. Door polygonen te vereenvoudigingen en te verminderen op het oppervlak van de 3D concepten, wordt een vorm overzichtelijk en digitaal minder zwaar en dus bruikbaar.
Substance Painter en texture
Dan kan je de vormen UV-en om ze te texturen. UV-en wil zeggen dat je de vormen als een bouwplaat uitvouwt. De oppervlakten worden dan getextured. Met Photoshop kan je reliëfs in Maya. Bijvoorbeeld van bladeren oppervlaktestructuren. Substance Painter is ideaal voor allerlei soorten textures.
Unreal Engine
In Unreal Engine is een systeem waarmee je je spel kunt inrichten. Bijvoorbeeld de environments. Wij gebruiken onze eigen voorwerpen. Je kunt ook de voorwerpen gebruiken die het UE aanbiedt.
Ook kan je in UE het spel maken. De figuren en de ruimte met elkaar in interactie brengen.
Programmeertaal
UE werkt met een als/dan-systeem van mogelijkheden en gevolgen. Dat is een sterk vereenvoudigde manier van programmeren. Veel dingen kan je ook vanuit het programma laten werken. Zoals het "neervallen" een gedood persoon. Dat kan je dan weer aanpassen.
Tip: In maart krijgen we op zaterdagmiddag een college "Basis begrip programmeren." van Marten. Marten Meisner is programeur, werkzaam voor de Virtual Reality Glove bij Manus Machinae/Eindhoven. https://manus-vr.com/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Geef zelf een tip of reageer: