"Black wolf" Painting in Photoshop door Ariane Berends-Brouwer |
Hiermee zorg je dat je genoeg ruimte overhoudt voor om de lichtere gedeeltes uit de schaduwtonen naar voren te laten komen. Begin je te licht, dan kan je nooit de mooie effecten krijgen, die de vorm een 3D karakter geven en de huid echt laten lijken.
Probeer in vlakken te schilderen dus niet streperig.
Werk aan:
"Eye to eye" Painting in Photoshop door Ariane Berends-Brouwer |
- de met licht beschenen vlakken en houd ze helder van vorm
- de plaatsing van de hooglichten
- de vorm van de schaduwvlakken
- de plaatsing en dynamiek van de kernschaduwen
- de effecten van de slagschaduwen zoals hier onder de haarlijn
- de reflecties en rimlights die de donkere partijen qua 3D vorm weer moeten uitlichten
- je rode tinten op wangen, lippen en bij de neus die de huid levendig maken.
Samples maken van huidskleur
Maak van de punten 1 tm 6 samples van huidstinten van artists die je goed vindt. Zodat je ziet hoe de verschillen liggen tussen de tinten.
3D vorm benadrukken
Schilder als of je een beeldhouwer bent. Gebruik de streek van de kwast met in je achterthoofd hoe een beeldhouwer daar een beitel op zou zetten. De vlakte van de zijkant van het hoofd ga je dan in een andere richting schilderen als het jukbeen bijvoorbeeld.
Rode tinten in een koelere huidsdkleur
Beste effect krijg je als je rodere tinten in een koelere huidskleur zet op bijvoorbeeld kernschaduwen,
lippen, neus, ooghoekjes en in de reflecties. Je zou zelfs groenen kunnen
Corel Painter/Photoshop
"Gracia" Painting in Photoshop door Ariane Berends-Brouwer |
Inzoomen en oogharen
Zoom niet te veel in op details. Dat gaat bijna altijd mis. Je houdt steeds het grote geheel in de gaten met je navigator en door je oogharen te kijken naar de grote vlakverdeling.
Werk niet langer dan 10 minuten aan een detail. Meestal als je er langer aan werkt is dat compensatie voor verkeerde plaatsing van het detail zelf.
Diepste tonen hoogste tonen
Zelfs het hoogste licht op de huid of in het oog is nog geen wit. Maar de hoge lichten zijn erg belangrijk en moeten er wel uit springen. De donkerste stukjes zijn de kleine gedeeltes zoals de binnenkanten van mondhoeken, waar geen licht meer komt. Maar die zijn nooit zwart.
Lippenrood en ogenkleur
"Dutch elf" Painting in Photoshop door Ariane Berends-Brouwer |
Tip: Geef de ogen veel glans maar paint ze in vlakken! Alleen dan blijven ze opgenomen in het geheel terwijl ze wel gedetailleerd lijken.
www.detekenacademie.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Geef zelf een tip of reageer: