maandag 24 oktober 2016

Hoe paint ik huidskleur?

De kleur van de huid

huidskleur painten, huidskleuren tekenen, huidskleuren kiezen,portret,portret painten,Photoshop,painting van Ariane Berends-Brouwer, tekenles, game art, concept art
"Black wolf"
Painting in Photoshop door Ariane Berends-Brouwer
Huidskleur kan je op veel manieren opzetten. Maar er is een klassieke regel: Zet hem niet te licht op. Je werkt normaal gesproken vanuit de middentoon. Die is voor de huidskleur warm van tint.
Hiermee zorg je dat je genoeg ruimte overhoudt voor om de lichtere gedeeltes uit de schaduwtonen naar voren te laten komen. Begin je te licht, dan kan je nooit de mooie effecten krijgen, die de vorm een 3D karakter geven en de huid echt laten lijken.

Probeer in vlakken te schilderen dus niet streperig.

Werk aan:

huidskleur painten, huidskleuren tekenen, huidskleuren kiezen,portret,portret painten,Photoshop,painting van Ariane Berends-Brouwer, tekenles, game art, concept art
"Eye to eye"
Painting in Photoshop door Ariane Berends-Brouwer
  1. de met licht beschenen vlakken en houd ze helder van vorm
  2. de plaatsing van de hooglichten
  3. de vorm van de schaduwvlakken
  4. de plaatsing en dynamiek van de kernschaduwen
  5. de effecten van de slagschaduwen zoals hier onder de haarlijn
  6. de reflecties en rimlights die de donkere partijen qua 3D vorm weer moeten uitlichten
  7. je rode tinten op wangen, lippen en bij de neus die de huid levendig maken.

Samples maken van huidskleur
Maak van de punten 1 tm 6 samples van huidstinten van artists die je goed vindt. Zodat je ziet hoe de verschillen liggen tussen de tinten.

3D vorm benadrukken
Schilder als of je een beeldhouwer bent. Gebruik de streek van de kwast met in je achterthoofd hoe een beeldhouwer daar een beitel op zou zetten. De vlakte van de zijkant van het hoofd ga je dan in een andere richting schilderen als het jukbeen bijvoorbeeld.

Rode tinten in een koelere huidsdkleur
Beste effect krijg je als je rodere tinten in een koelere huidskleur zet op bijvoorbeeld kernschaduwen,
lippen, neus, ooghoekjes en in de reflecties. Je zou zelfs groenen kunnen
gebruiken in het koele gedeelte en dan met de roden de huid weer verlevendigen.


Corel Painter/Photoshop
huidskleur painten, huidskleuren tekenen, huidskleuren kiezen,portret,portret painten,Photoshop,painting van Ariane Berends-Brouwer, tekenles, game art, concept art
"Gracia"
Painting in Photoshop door Ariane Berends-Brouwer
Paint zo veel mogelijk in één laag! Je kunt een nieuwe laag gebruiken om iets uit te proberen zoals een haarlok die over het gezicht heen valt. Maar daarna moet je wel mergen. In "Wolf" leg ik extra veel nadruk op de lichtval door vanuit donkere warme kleuren de lichten er in te schilderen. Schaduwen en slagschaduwen blijven warm en vrij donker. In het tweede portretje "Eye to eye" laat ik juist zien dat je met felle en lichte kleuren maar wel met dezelfde principes kan painten. De felle kleuren doen natuurlijk aan als je je aan de regels houdt van de klassieke schilderkunst: Schilder toon en beeldhouw daarmee de vorm. Wees duidelijk en werk in sterke vlakken.

Inzoomen en oogharen
Zoom niet te veel in op details. Dat gaat bijna altijd mis. Je houdt steeds het grote geheel in de gaten met je navigator en door je oogharen te kijken naar de grote vlakverdeling.
Werk niet langer dan 10 minuten aan een detail. Meestal als je er langer aan werkt is dat compensatie voor verkeerde plaatsing van het detail zelf.

Diepste tonen hoogste tonen
Zelfs het hoogste licht op de huid of in het oog is nog geen wit. Maar de hoge lichten zijn erg belangrijk en moeten er wel uit springen. De donkerste stukjes zijn de kleine gedeeltes zoals de binnenkanten van mondhoeken, waar geen licht meer komt. Maar die zijn nooit zwart.

Lippenrood en ogenkleur
huidskleur painten, huidskleuren tekenen, huidskleuren kiezen,portret,portret painten,Photoshop,painting van Ariane Berends-Brouwer, tekenles, game art, concept art
"Dutch elf"
Painting in Photoshop door Ariane Berends-Brouwer
Voor lippenrood gebruik ik altijd een frisse sterke rode kleur. Door schaduwwerking, slagschaduw en hooglicht wordt die kleur vanzelf natuurlijk. Bij het "Balck wolf" portret heb ik dat eens geprobeerd met een diepe zwarte tint op een hogere opacity. Oogwit mag niert in de verste verte wit zijn! Maar het hoge licht in het oog moet juist wel  heel licht en sterk zijn. Waar het licht door het oog heen valt is de kleur heel sterk,  als glas in lood. Ook hier geldt: Neem een felle frisse kleur en zorg door de lichteffecten dat de kleur een natuurlijke indruk gaat maken. in de halftonen behoud je de kleur.

Tip: Geef de ogen veel glans maar paint ze in vlakken! Alleen dan blijven ze opgenomen in het geheel terwijl ze wel gedetailleerd lijken.

www.detekenacademie.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef zelf een tip of reageer: