Het perspectief betekent letterlijk "het gezichtspunt".
Sta je op een berg dan is je gezichtspunt hoog ten opzichte van het dal.
Lig je in een weiland, dan is je gezichtspunt lager dan
de koeien en kijk je tegen ze op.
Animatietekenaars houden rekening met het gezichtspunt van waaruit uit bijvoorbeeld een personage in een ruimte staat. Een goede designer is zich bewust van het perspectief van zijn ontwerp. In de tekening van Rembrandt heb ik met een paar vormen aangegeven hoe belangrijk, ook in die oude tijd, het gebruik van het perspectief was. De ooghoogte, het gezichtspunt, bevindt zich ongeveer op de hoogte van de hand van de man in de achtergrond. De ronde vorm van de hoed, cilyndervorm van de buik, de klokvorm van de rok doen mee in het perspectief van waaruit je deze vrouw bekijkt. De hoed en de buik zie je van onderaf en de zoom van de rok zie je van bovenaf. Door de plaatsing van de ooghoogte weet de tekenaar dus op welke vormen hij ons laat neerkijken en tegen welke vormen wij lijken op te kijken. Deze hele ruimte is zo geconstrueerd dat wij ervaren wat de maker ons wil laten zien: Wij kijken een beetje tegen deze vrouw op. Misschien is zij belangrijk. En langs de vrouw heen wordt ons oog naar de hand van de man geleid. Misschien omdat hij iets te zeggen heeft? Wie zal het weten....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Geef zelf een tip of reageer: