zondag 16 november 2014

Nieuws van leerlingen van de NHTV, Breda

Als het je om een toekomst in de game art industrie gaat, dan zijn de NHTV en de HKU, wat betreft Nederland, de aangewezen opleidingen. Daarvoor moet je een toelating doen. Voor beide opleidingen zijn een goede motivatie en een HAVO of MBO diploma gewenst.

De HKU vraagt daarbij om een portfolio. Het ontwerpen van concepts en je drive om te tekenen zijn daarbij belangrijk. Ook word een opdracht gegeven, bijvoorbeeld voor het ontwerpen van een spel. Voor de HKU raad ik je aan om nu al te gaan werken in Photoshop.

De NHTV wil een paar werkstukken van je zien. Je wordt daar opgeleid tot 3D artist, met een fikse kans op werk. Voor 2014 waren dat een portret, een 3D ontwerp en een tekening van een gebouw of huis in een omgeving. Voor de NHTV is het van belang dat je al enige kennis van Maya hebt.

De afgelopen jaren zijn er wat leerlingen vanuit De tekenacademie toegelaten op de NHTV, Breda. Vorig jaar waren dat Dorien en Ronja. Ik heb met een aantal van mijn leerlingen nog steeds contact. Dorien vertelt hier wat ze op het ogenblik doet op de NHTV.

game art opleiding, game art, game art school,
Een van de drie opdrachten voor toelating aan de NHTV is een
gebouw tekenen. Dit is de tekening van Dorien, waarmee ze is
toegelaten. 
Hoi Ariane!

Hoe gaat het? Hier gaat alles prima, ik ben nu druk bezig om alle projecten voor school af te krijgen maar ik dacht dat het wel even leuk was om even een mail te sturen over hoe het gaat nu op de NHTV. 

Het is nu al weer 2 maanden geleden sinds ik de introductieweek samen met Ronja had, en we vinden het allebei dat de tijd erg snel is gegaan sinds toen. De introductie was erg leuk, we zaten samen in een groep met een paar andere artists. We leerden elkaar goed kennen door spelletjes te spelen, samen een playback-act op te voeren en ook dat we een dag Breda in moesten om gekke opdrachten uit te voeren. Het was wel leuk om te zien hoe iedereen daar anders is, en alle mensen die bij de gamesrichting zaten konden elkaar ook snel vinden. Veel mensen hadden al een mbo-opleiding gedaan dus de meeste daarvan hadden ook al wel een flinke portfolio en dat was erg interessant om te zien. 

Toen de echte lessen begonnen hadden we het al meteen erg druk. We mochten voor het vak waar je het 3D programma voor moest gaan gebruiken een kartonnetje vinden, inscannen en dan weer in elkaar vouwen in het 3D programma zelf. We kregen er geen cijfer voor omdat het meer een opdracht was waar je de programma leerde te gebruiken. Je kon er wel een extra punt voor krijgen voor het volgende opdracht maar dan moest je wel aan 46 dingen voldoen.

Ik ben nu vooral bezig om een illusie na te maken in 3D. Het viel niet mee maar ik heb nu eindelijk alle illusies er in zitten dus het is een kwestie van mooi maken en een mooi landschap eromheen maken.

Verder hebben wij ook al technisch tekenen gehad. Sommige dingen gaan dan even er samen aan werken  en kijken of we tot een paar oplossingen kunnen komen. We zijn vooral bezig om voorwerpen of objecten orthografisch te tekenen, en hoe je dat het als beste kan weergeven. We hebben al gezien dat we in het derde blok lifedrawing krijgen dus dan kunnen Ronja en ik even laten zien wat we kunnen. Emoji

Elke woensdag hebben wij trouwens game-lab. Dat is een dag waar we in teams moeten gaan werken en dat we een spel hebben gemaakt binnen een half jaar. Dat is de enigste dag waar Ronja en ik eigenlijk niet bij elkaar in een groep zitten. Ik zit samen met 10 jongens in een groep. Zij hebben eigenlijk al een vooropleiding gedaan dus ik zit er als enigste bij die nog niet zo veel ervaring heeft, maar ze helpen me best veel en we zijn nu wel een goede en hechte team geworden. Het is een erg gezellige groep.

Groetjes Dorien 
De tekenacademie