zaterdag 23 maart 2013

Tekenles: Anatomie tekenen

Draak. Tekening van Anja Visser
Draak. Tekening van Saina Seedorf
Dragon

Anatomie tekenen leer je niet alleen door bestaande wezens te tekenen. Je kunt ook eens proberen da anatomie te tekenen van een fantasy of sci-fi figuur. Uiteindelijk hebben al die wezens een organische opbouw. Door daar over na te denken en te reconstrueren kun je veel leren over de principes in bijvoorbeeld een bottenstelsel.

Ga er maar van uit dat het skelet van een kip, van een mens en van een draak veel overeenkomsten hebben. Ze hebben allemaal een rugegraat, een borstkas, hielen, knieeën, tenen, een duim, vingerkootjes, oogkassen etc.

Als je de game art richting op gaat, dan zul je je fantasie moeten inzetten om je figuren, je environment en alle onderdelen van een verzonnen wereld een vanzelfsprekende echtheid mee te geven. Daarvoor zul je je ook in anatomie moeten verdiepen. Vooral in de werking van het skelet.

Tip: Bekijk een kippenbotje eens goed van dichtbij. En let op de draaiing die er in zit. In alle onderdelen van een organisch lichaam zit een lichte torsie. Zonder dat zou er geen krachtig verband tussen de onderdelen kunnen zijn.

Oefening: Teken het skelet van een kip en maak er een "niet bestaand" wezen van. 

Op de lessen van de tekenacademie leer je hoe je een grondige anatomie studie aanpakt. Door een doelgerichte opzet leer je al heel veel van één enkele studie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef zelf een tip of reageer: