zondag 20 december 2015

Tekenles en concept art

character design, concept art, concept artist, gesture tekenen, klassiek portret, schilderen in Photoshop, speedpaint, speedpaint Photoshop, tekenles, Iedereen die van game art houdt zou wel eens een character willen bedenken en tekenen. Dit is een speedpaint in Photoshop voor een gesture van een character met een oosters tintje.

Ik laat in de clip zien dat houding van de kop de basis kan vormen voor de hele gesture en opbouw. Een character is een portret van een persoon die je zelf verzint.  Dit character is verzonnen en ik heb in dit geval alleen voor de huidskleur referentie gebruikt.

Maar ook als je iemand natekent, dan zorg je er voor dat bouw, kleuren, gesture, gebaar en de details allemaal samen werken. Daarom is een foto nooit genoeg! Concept art is niet meer weg te denken. Zelfs als je een klassiek portret maakt, ben je bezig met een concept.

De academisch-klassieke Rijksacademie van Beeldende Kunsten, waar ik mijn opleiding deed, had een andere visie op leren tekenen dan nu. Daar heb ik 8 uur per dag, 5 dagen in de week 5 jaar lang alleen maar getekend en geschilderd. Omgerekend is dat zo ongeveer 7000 uur tekenen en vakken als anatomie en perspectief wat je er dan op hebt zitten.

Je tekende alleen maar na en je had altijd life model. Eenmaal van de academie kon ik  goed een model natekenen of een landschap. Over een illusie creeëren had ik niets geleerd. Een wereld of dingen tekenen waar je mensen in kunt laten geloven is een verhaal in vormtaal.

Tip: Vormtaal is een aparte taal. Een ronde vorm vertelt iets anders dan een puntige scherpe vorm. Als concept artist zet je een idee neer in beeldtaal. Natuurlijk kun je dat idee halen uit een verhaal of geschreven taal. Maar je vertaalt het naar beeldtaal. Probeer ook te omschrijven voor je zelf wat je wilt vertellen met je concept. De samenhang tussen je concept en de uitvoering bepalen de kwaliteit van je werk.


www.detekenacademie.nl